Wednesday, November 28, 2012

Resepi : Mee Hailam Style Ciksen .

Kenapa tajuk Mee Hailam Style Ciksen ? Sebab mee hailam cara saya ni sangat senang dan simple . Lagipun saya pun malas nak masak bende-bende yang banyak bahan-bahan lah pokok nya ! haa da kuar pokok nya .. hahahaha Mee Hailam ni saya belajar dari mak saya sendiri . Masa tu saja la wondering , macam mana la masak mee hailam ni agak nye ?? Susah sangat ke nak memasaknye ? So ape lagi , tengah ada masa free time tu ... Mintak la jasa mak ni mengajor kita yang serba tak tahu ni .. Pung pang pung pang kat dapur , Hek elehh ... Punye la senang sangat nak masak mee hailam ni . Hahaha .. Korang dah baca ni patut cuba ok ? praktis sikit . Lebih-lebih lagi pada perempuan , Kang senang nak kawin nanti .. boleh tambah menu harian . Tak de la suami makan luar je , tak pun makan meggie je hari-hari . Ye dak ? bak kata si suami , Makin hari makin sayang ~ hehee Ok la , jum kita mulakan pembelajaran kita . hihihi :p

Bahan-Bahan

Sos Tomato
Sos Cili 
Sos Tiram
Sotong / Udang / Ayam dan Lain-Lain
Telur
Sayur Sawi
Taugeh
Mee Kuning ( Biasa saya celur dulu )
Kicap Pekat
Minyak Masak
Tepung Jagung
Garam , Gula , Ajinamoto


Cara-cara

#  Panaskan minyak , Then masukkan Sos cili , sos tomato dan sos tiram . Kalau masak untuk sorang , letak la satu sudu besar . 

# Then Masukkan  Sotong / Udang / Ayam dan Lain-Lain . Pastu tunggu sampai " mereka " ni masak dulu . 

# Bila  Sotong / Udang / Ayam dan Lain-Lain ni masak , masukkan telur . Telur ni jangan hancur kan ye . bagi dia jadi betul-betul telur . Jangan hancurkan plak . Pastu boleh la masukkan Mee kuning tadi . 

# Masa ni pun kita boleh terus masukkan kicap pekat skit . Ikut kepekatan la . Jangan la hitam legam plak . Kang nak makan pun takut . haha Masukkan air sikit untuk pastikan dia berkuah . Ikut suka korang la nak kuah banyak mana ok ?

# Sayur sawi and Taugeh jangan lupa yer . Bagi penyeri sikit mee hailam tu . Sape tak suka sayur tu , tak nak letak pun tak pe . Kcau-kacau sikit pastu letak Air Tepung jagung ( bukan tepung dia yer , amik tepung kacau-kacau dengan air ) sikit je , tak payah banyak-banyak .. Agak-agak kuah macam melekit-lekit tu , da cukup la air tepung tu . 

# sambil-sambil tu boleh terus letak garam , ajinamoto ngan gula . Ni jangan lupa plak , kang takde rasa plak mee hailam tu . hihihi







Haa senang tak ? ni jela cara dia .. Nampak macam panjang lebar je kan ? saje je tulis panjang-panjang . Tapi kalau buat , 10minit boleh siap la kot . Senang tak ? senang kan ? kan ? kan ? hehee . SELAMAT MENCUBA ^_^

No comments:

Post a Comment