Monday, January 21, 2013

Cabut Gigi Bongsu

Bismillahirrahmanirrahim....

Assalamualaikum semua .. Lama kan tak update blog ? Bukan ape , mood untuk blogging tu lari sikit sejak akhir-akhir ini . Lagipun saya agak busy sikit dengan hal-hal lain , kesihatan yang tak menentu lagi . Hari ini , ada masa Jom kite ber-blog sebab saya pun ada cerita sikit nak dikongsi dengan semua .

Blog kali ni , saya nak kongsi pengalaman saya cabut gigi bongsu .. Haa tentu ramai orang-orang kat luar sana tu yang nak tau kan macam mana rasa cabut gigi ni . Kalau awak semua nak tau , blog tentang Cabut gigi bongsu ni sangat popular yer . Bukan apa , sebelum saya cabut gigi bongsu saya ni ..sudah tentu terlebih dahulu saya akan search kat google dan baca blog-blog orang tentang pengalaman diaorang cabut gigi bongsu . Dan 99% orang yang buat blog pasal cabut gigi bongsu ni , mesti akan cerita pasal kesakitan masa cabut gigi ni . Kali ni my turn pulak cerita pasal cabut gigi hehehehe

Sebenarnya kita ada 4gigi bongsu yang akan tumbuh , 2gigi diatas dan 2 dibawah . Biasa nya bila gigi bongsu ni tumbuh , kita akan rasa agak sakit . Begitu jugak dengan apa yang saya alami masa gigi bongsu pertama saya yang tumbuh di sebelah kanan . Sakit dia jangan cakap lah , sampai nak bukak mulut pun susah . Jadi pada yang belum mengalami tu , boleh prepare yourself ok ? jangan lah fikir bukan-bukan macam saya ni . Kanser mulut lah , ape lah .. hihihi Sebenarnya dari sini kita tau la macam mana rasa dia . Dah lah tumbuh pun sakit , ape lagi masa nak cabut . Lagi lah mengigil satu badan .

Mesti semua orang tertanya-tanya kenapa nak cabut gigi bongsu ni ? haaa sebab nye , gigi bongsu yang tumbuh ni selalu nye akan senget-benget . Dimana kedudukan gigi bongsu  yang tumbuh ni tak berada di tempat yang betul disebabkan oleh ruang yang ada dalam rahang kita tak muat untuk si bongsu ni tumbuh . sebab tu lah gigi bongsu ni ada yang tumbuh ke atas / terlalu tepi / terhimpit / atau pun dia tidur(baring) ... Jadi kenapa pulak nak cabut kan ? walhal gigi tuh tak rosak .. Haaa ni nak habaq mai ni ...  Macam kes saya sendiri , gigi bongsu saya tu senget dan ke atas . Jadi amat sukar untuk saya jaga kebersihan gigi bongsu ni apabila makanan akan terselit-selit kat sekitar gigi tu . Bila saya gosok gigi , saya sendiri tak confident sama ada gigi itu bersih atau tidak , sebab saya sendiri sukar untuk tengok gigi tu . Jadi saya buat keputusan untuk cabut saje gigi tu even saya tak mengalami sakit gigi .

Dan untuk pengetahuan kalian , sesiapa yang rasa tak confident dengan kebersihan gigi bongsu tu . saya syorkan awak-awak semua cabut je gigi tuh . sebab gigi bongsu akan bertindih dengan gigi geraham kita . Dan secara tidak langsung , gigi bongsu itu akan merosakkan gigi geraham kita yang masih elok tu . Jadi sebelum semua ini berlaku , baik awak - awak cabut gigi bongsu itu .  Selain itu jugak , saya mencadangkan awak semua untuk cabut gigi itu sebelum gigi itu berlubang atau sakit . Sebab kalau gigi sedang sakit , tidak mustahil untuk kita akan merasa sakit masa cabut gigi itu . Masa saya cabut gigi bongsu saya tu , saya tidak merasa sakit yang digembar gembur kan . Dan proses cuma memakan masa tidak sampai seminit untuk cabut gigi bongsu saya . Cuma saya paling nyilu masa bius saja . sebab nye saya paling takut ngan jarum hahaha ! doktor akan bius pada gusi belah depan dan belakang . For sure , belah depan memang tak rasa apa-apa . Tetapi belah belakang tu ....... Ya ampunn ! sakit dan nyilu je . hehehe Ini semua mungkin depends pada diri masing-masing yer . Saya memang seorang yang takut dengan jarum . Jadi banyak-banyakkan lah berdoa ...

Alhamdulillah .. Selesai saja proses mencabut gigi , saya mampu ketawa terbahak-bahak . sebab memang tak sakit ! hehehee Tapi ini gigi bongsu belah atas yer . saya masih menanti gigi lain untuk tumbuh uhuk..uhukkk ....  Dari ape yang saya tau , gigi bongsu belah bawah kene buat minor operation which is harga nya sangat lah mahal dan amat lah sakit dan terseksa . Harga diklinik saya untuk buat minor operation untuk gigi bongsu bawah dalam range Rm800 . Tempat lain saya tak tau lah harga dia berapa . Tapi untuk gigi bongsu atas dalam Rm150 sebatang ... Masa nak bayar tu saya dibekalkan ubat tahan sakit dan kapas sahaja . Dan nurse kat situ nasihatkan saya untuk jaga pemakanan dan kebersihan mulut sebab takut kene jangkitan . So biasa nya kita disuruh untuk berkumur dengan air garam , banyakkan berehat dan kurang kan bercakap sebab nak rehat kan kawasan yang luka tu . Namun saya bersyukur sebab setelah habis bius yang doktor inject kat saya tu , saya tak mengalami sakit-sakit . Tak berdenyut atau apa-apa pun . saya mampu gerakkan mulut dan makan seperti biasa . Rupe nye perasaan takut saya je yang melampau , padahal langsung tak memudaratkan hihihihi ... Anyway , awak-awak semua jangan lupa untuk buat pemeriksaan gigi setahun dua kali ok ? Pesanan ikhlas dari saya Ciksen . Cewahhhh heheeh :)

1 comment:

  1. JOIN NOW !!!
    Dan Dapatkan Bonus yang menggiurkan dari dewalotto.club
    Dengan Modal 20.000 anda dapat bermain banyak Games 1 ID
    BURUAN DAFTAR!
    Menyediakan Deposit Via Pulsa TELKOMSEL / XL
    Dompet Digital Via OVO, DANA, LINK AJA DAN GOPAY
    Info Lebih Lanjut Bisa Hub kami Di :
    WA : +855 88 868 8229
    Online 24Jam Bosku
    www.dewa-lotto.site
    www.dewa-lotto.club

    ReplyDelete