Saturday, March 24, 2012

Visiting Singapore

Mesti ramai org yg ada keinginan nk pegi kat singapore kan ? Alhamdulillah , akhirnya tercapai hajat sy utk ke singapore ni ... yg best nye , saya ada kawan dan saudara-mara kat sana .. so kire saya ni beruntung la jgk kan ? hikhik :p 

Seperti yg kite ketahui , singapore currency rate 2.4% mcm tu . so kire duit mlysia ni macam berdouble la ... sebelum pegi sana msti kite semua duk kire2 bajet utk hotel , makan , transportation , nak jalan2 dan yg paling famous dan wajib di lawati , mesti la Universal Studio (USS) dorang kn ? haaa ... Agk2 bape bajet nk gi singapore tu ? 

Meh sini sy bgtau u all smua ok ? don't worry , xlah semahal yg kite jangkakan ... kalau kte btl2 nk pegi , simpan la duit tu .. sikit2 pun xpe , insyaallah da smpai masa .. sampai la jgk kte ke singapore ni ... Yg penting kene kite kene rajin menyimpan dan consistent ok ? 

Ok lets start dgn kire2 kite .. hehe kalau naik bas , boleh la cri mna2 bas yg pegi kat singapore tu . sy pegi rm40 , balik rm60 .. mybe ada bas yg murah lg dr ni , so kene research yer . Ni saya sertakan sekali website bas yang saya naik masa pergi singapore  http://www.kbes.com.my/Checking/Ticketing.asp   terpulang pada korang lah nak pilih bas ni atau ikut pilihan sendiri . But for me , bas ni pun tak ada masalah .


kalau nak naik yang exclusive sikit ... boleh la naik COACH http://www.firstcoach.com.my/  atau Aeroline bus ke https://www.aeroline.com.my/  ... tu mahal skit la ... Then perjalanan pegi sana mengambil masa 5jam macam tu . saya pegi sana sy tak rasa ape pun sebab saya tido dalam bas , sedar2 da smpai johor ... hehee ... 

Hotel paling murah saya dpt 88$ , tu pun hotel budget je  . tempat ni la paling cikai2 je bilik dia . Toilet pun share . Meaning korang kene take turn lah untuk mandi . Maybe tak berapa syok kot . tapi ok la kalau nak save bajet . Dulu saya stay kat area GEYLANG . Tempat ni sebenarnya dikenali sebagai tempat-tempat yang kurang elok . Tapi tengok tempat jugak . So far saya stay kat hotel ni , agak selamat jugak . Disebabkan saya stay dengan abang saya , jadi tak lah risau sangat . hehe Ada Free WiFi kat hotel ni. Kalau korang nak tahu , singapore ni kedekut Free wifi yer . Kat MCD dorang pun tak ada WiFi . Tapi hotel yang saya stay ni , berdekatan dengan mamak 24hour dan jugak Station MRT KALLANG . So agak senang untuk ke mana-mana .


Actually , sebelum kami stay kat hotel budget tu . Kami stay kat FRAGRANCE HOTEL , area balestier singapore . Disebabkan mahal sangat , jadi kami move ke tempat lain . Yang rasa mahal tu sebenar nye abang saya dan 2 lagi kawan dia . Saya tak stay dengan dorang , saya stay dengan kawan perempuan saya yang memang stay kat singapore tuh . Condominium yang kawan saya stay tu agak dekat dengan hotel yang abang saya stay . Jadi agak senang kami nak berjumpa . Depan hotel tu ada MCD , kalau lapar just boleh cross the road je .


Tapi kene hati2 kalau na pilih hotel yang murah ni , sebab  banyak  hotel ayam . especially Hotel 81 Chinatown Singapore ... hotel ni sgt banyak kat situ . Saya  tau pun dari kawan saya yang stay kat sana . Hati2 ok ?


Sesiapa nk tau tiket masuk USS , harga dia dlm 70$ .. ni harga masa pegi sana bulan 3 /2012 . Tak tau la harga akan datang .. kalau bab makan tu , some place agak  susah  nk cri mkanan yg halal . sbb sana kn byk chinese . melainkan kalau kte gi shopping mall dia . so safe skit la .. 

Then kalau nk pegi mana2 naik je bus , teksi atau MRT dorg sbb kebanyakkan org singapore naik public transportation ... Bas dorg double decker ok ? syokk oo hehee.. Kteorg naik MRT je g USS . sy lupe la pulak Station ape . tp kalau da smpai MRT tu nnt bley la dpt info kat stu . Xssh pun . x tau kene tanya ok ? nnt sesat plak .. USS in sama tmpt dgn shopping mall dorg VIVO shopping mall x silap ... 

Byk sebenar nye tmpt menarik kat singapore ni , really awesome tmpt2 dorg ni ... teknologi dia sgt bagus ... lbh2 lagi dlm USS , best giler ... rugi la kalau seumur hidup xpenah jejak kat stu .. hehe  Next post , sy sertakan gambar-gambar kat singapore eh .. So sesiapa yg x clear psl singapore ni , bley je tye sy k ? jangan malu2 .... ^_^

2 comments:

  1. JOIN NOW !!!
    Dan Dapatkan Bonus yang menggiurkan dari dewalotto.club
    Dengan Modal 20.000 anda dapat bermain banyak Games 1 ID
    BURUAN DAFTAR!
    dewa-lotto.name
    dewa-lotto.org

    ReplyDelete
  2. JOIN NOW !!!
    Dan Dapatkan Bonus yang menggiurkan dari dewalotto.club
    Dengan Modal 20.000 anda dapat bermain banyak Games 1 ID
    BURUAN DAFTAR!
    Menyediakan Deposit Via Pulsa TELKOMSEL / XL
    Dompet Digital Via OVO, DANA, LINK AJA DAN GOPAY
    Info Lebih Lanjut Bisa Hub kami Di :
    WA : +855 88 868 8229
    Online 24Jam Bosku
    www.dewa-lotto.site
    www.dewa-lotto.club

    ReplyDelete